وبلاگ انجمن دانشجویان ایرانی دانشگاه ساسکاچوان (PSA)

PSA هیچ مسئولیتی در رابطه با صحت مطالب منتشر شده ندارد. psa.usask@gmail.com

وبلاگ انجمن دانشجویان ایرانی دانشگاه ساسکاچوان (PSA)

PSA هیچ مسئولیتی در رابطه با صحت مطالب منتشر شده ندارد. psa.usask@gmail.com

نکات مثبت و منفی زندگی و تحصیل در کانادا

چند مساله مهم هست که من اینجا مطرح می‌کنم . دوست داشتید بیاید نظر بدین. 

اول اینکه با توجه به افرادی که من اینجا دیدم فرق چندانی بین اینکه شما از ایران برای پذیرش اقدام کنید با از داخل کانادا وجودنداره. بیشتر به استاد بستگی داره که دنبال دانشجو باشه یا نه. 

دوم اینکه رزومه و معدل در گرفتن پذیرش از استاد مهمه. دانشگاههای معتبر ایران به خصوص شریف اینجا هم شناخته شده اند. 

سوم PhD و کلا مقاطع تحصیلی حساب شده‌تر و در مقایسه سخت‌تر از ایرانه بنابراین باید ذاتا آدم کوشایی باشید که از زندگی آکادمیک خسته نشید.

چهارم اساتید کانادایی به مراتب بهترن ولی خوب تعدادشو کمتره و آسیایی‌ها سخت گیر و منضبط هستند که خیلی وقتها سبب درگیری استاد و دانشحو و به تعداد مکرر انصراف یا قطع فاند میشه. استاد منم یک دو بار اساسی تاحد سکته دادن دعوام کرده. وقتی هم خوش اخلاق میشه مهربونه ولی به سکته دادنش نمی‌ارزه چون من هر بار فکر می‌کنم اخراج شدم و احساس stable بودن نمی‌کنم و مجبورم بعد بشینم فکر کنم که حالا با study permit اینجا بمونم چیکار کنم یا برم ۳ سال ول بگردم با کدوم دانشگاه اپلای کنم بگم تا الان کجا بودم و چیکار می‌کردم. خوب اینا خیلی استرس آوره. یکی از دوستانم که بعد از یکسال ول کرده بود. رفته بود دانشگاه دیگه چون قبلا پذیرششو differ کرده بوده. پس بد نیست از چند جا پذیرش داشته باشید.

خلاصه وقتی میفتین دنبال کار apply کردن حتما این پارامترها رو در نظر بگیرید و اینکه آیا در این مقطع تحصیل تنها هدف شما هستش یا نه. اگر می‌خواهید بیاید اینجا و کار کنید فقط دنبال master باشید چون برای دکترا خیلی فرصت شغلی محدودتره. در مورد مهاجرت هم راستش من هیچ وقت دنبالش نبودم چون شانسیه و ممکنه تو یه مقطع زندگی استرس زیادی وارد بکنه. همونطور که درمورد خیلی از فک و فامیل و دوست و آشناها دیدیم.  

من الان که اومدم کانادا احساس فوق العاده‌ای ندارم و به قول رضا اون آسمان خراشها و هلیکوپترهایی که تو تی‌وی می بینید مال چند تا شهر بزرگ دنیاست و منتطر نباشید که اینجا وارد دنیای تکنولوژی بشید و خیلی عجیب و غریب باشه. ازون لحاظ فکر کنم امارات و سنگاپورو مالزی از ما جلوتر باشن. درنتیجه اصلا توصیه نمی‌کنم به عشق تکنولوژی و ماشین و توریست بازی بیاید اینجا.

مساله دیگه که خیلی از ماها به خاطرش اینجا هستیم اینه که دانشگاههای آمریکای شمالی سطح کیفی بهتری نسبت به کل دنیادارند و مدرکشون هم در ایران معتبر و به راحتی قابل ارزشیابیه و  امکانات علمی خوبی که اینجا فراهم هست جو را برای تحقیقات مستعد می‌کنه.

 

به قلم: سیمین

نظرات 8 + ارسال نظر
مریم جمعه 11 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 11:34

۱- می‌بینم که زنده از میدان نبرد بیرون اومدی!
۲- امروز بر اثر دودره بازی من در تکمیل مقاله استادم من را شدیدآ تنبیه کرده. دیروز زنگ زد و امروز هم ایمیل زد که از دستت شاکی هستم. حالا احتمالاْ بعد از ظهر هم در ملاقات حضوری این مسئله رو عنوان می‌کنه. یک رونوشت هم زده به استاد جوونه و پیش اون هم آبروم رفته. حالا معنی رفتارهای صبح استاد جوونه رو می‌فهمم. (ایمیلش را چک کرده بود قبل آمدن به کلاس) البته از مدلم خوشش آمده و تشکر کرده (سیستم کانادایی)
۳- من فکر کنم هر چند ساسکاتون برج‌هایی CSI رو نداره ولی از نظر رفاه برای زندگی فاصله زیادی داره با کشورهایی مثل مالزی و ...
۴- مسلماْ از کانادا اپلای کردن بسیار راحتتر از اپلای کردن از ایرانه! در این مورد شک نکن! البته این به معنی این نیست که با رزومه بد بشه اینجا اپلای کرد.

Ramin جمعه 11 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 23:24

Man vaghean nafahmidam daneshgahe sharif ro ki inja mishnase, mage kasi univ. sharif ro ham mishnase? be nazare man inja aslan mohem nist az kodom daneshgah omadi, chizi ke moheme dodare naboodane, ke in kolan be fard rabt dare va be rahati mishe az resume taraf hads zad

سیمین یکشنبه 13 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 11:03

مرسی رامین/
دانشگاه و معدل مهمه. رزومه هم مسلما مهمه اگه خیلی عالی باشه خوب امتیاز خیلی بالایی بهش تعلق می گیره. ولی اگه از لیسانس بخوای بیای و تازه درست تموم شده باشه بیشترش میشه دانشگاه و معدل و حتی استاد تزت.
من توجه استادای خودم و اساتید ایرانی رو به این سه پارامتر زیاد دیدم. اون موقع هم که واسه پذیرش ایمیل می زدم چند نفر به من گفتن آره ما میشناسیم استادتو یا سلام برسون و اینا. استادای خوبم باز توی دانشگاههای خوبن و الخ

محمد حسن یکشنبه 13 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 15:31

سلام .
حالا با این اوصاف تکلیف من که 4 سال پیش لیسانس گرفتم و دانشگاهم معتبر نیست معلومه دیگه . باید بشینم 1 سال روی زومه کار کنم . آره ؟
البته معدلم 17:50 بود .
اگه خدا بخواد میخوام تابستون یه سر بیام هم دوستان رو ببینم هم دانشگاه و شرایط زندگی و ... رو از نزدیک دیده باشم . همون موقع میشه با چند نفر از اساتید صحبت کرد ؟
سپاس .

ramin یکشنبه 13 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 16:13

Vali hala kolan ke begzarim az hameye in masael, man to nazarsanji ke khodam az bacheha kardam, didam darsade ziyadi motaghedan ke in masale besyar shansi hast o be resumat rabt dare, va yejorayi daneshgah haye khoob ro ham nemishnasan.khodet ke midoni khodemon

سیمین دوشنبه 14 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 10:40

می خوای ایمیل استادا رو برات فوروارد کنم؟
مخ من اونموقع ۲-۳ بار fire شد ولی واقعا می شناسن شک نکن. اینا همش بر می گرده به هیستوری ایرانیهای قبلی که اینجا بودن. منتها به طور جنرال هم دانشگاههای ایران رو قبول دارن و رزومه ها رو بررسی می کنن. استاد خودتم به یکی از بچه ها گفته بود دانشجوهای ایرانی خیلی خوبن و تو رو مثال زده بود.

[ بدون نام ] دوشنبه 14 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 12:25

be nazare man shans bozorgtarin factore choon yeki az doostam ham daneshgahesh ali bood ham resumash fogholade bood vali 2 sale ke dar bedar donbale pazireshe va hanooz natoonest admission begire aghaye mohammad hasan ham ke mikhad biad pishe doostash canada ham bayad khoshshans bashe ta behesh visa bedan

آره خوب اگه اسمو ننویسی رو رزومت شانسی میشه مانند انداختن تاس. الان خواننده چطور رو حرف شما قضاوت کنه؟ مگه اینکه نورمن باشی!!
محمدحسن به کامنتها کمک می کنه.

محمد حسن دوشنبه 14 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 15:21

خدمت آقا رامین عرض کنم ، باید اعتراف کنم که من همیشه خوش شانس بودم ولی هیچوقت روی کمک شانس حساب نکردم . این شانسه که منو ول نمی کنه ( البته امیدوارم از من خسته نشه ) .
و مطلب بعدی اینکه منظور من از دوستان همه ی ایرانیهای ساسکتونه . من کسی رو در ساسکتون نمیشناسم جز همین اسامی که روی مونیتور میبینم . یعنی دوستان PSA .
و مطلب بعد : من میام . شک نکنید . میتونید روی این موضوع شرط ببندید . کسانیکه معتقدن من میتونم بیام و کسانی که معتقدن من نمیتونم بیام ( به هر دیلیلی ) . به 5 نفر به قید قرعه جایزه نفیسی اهدا خواهد شد . برنده های این مسابقه هم در جشنی که به مناسبت آمدنم میگیرم جایزشون رو شخصا از " محمد حسن " میگیرن .
برای همتون آرزوی موفقیت و شادمانی دارم .
سپاس .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد