وبلاگ انجمن دانشجویان ایرانی دانشگاه ساسکاچوان (PSA)

PSA هیچ مسئولیتی در رابطه با صحت مطالب منتشر شده ندارد. psa.usask@gmail.com

وبلاگ انجمن دانشجویان ایرانی دانشگاه ساسکاچوان (PSA)

PSA هیچ مسئولیتی در رابطه با صحت مطالب منتشر شده ندارد. psa.usask@gmail.com

فرم‌های مالیاتی

 

آخر هر سال تمام ساکنین کانادا باید فرم‌های مالیاتی‌شان را پر کنند. فرم‌ها به هر دو صورت دستی و یا با استفاده از نرم افزار قابل پر شدن هستند. سیمین در پست قبلی در مورد پر کردن فرم‌ها به صورت دستی مطلب خیلی خوبی نوشته بودند که ناشی از تجربیاتشون +‌ شرکت در کلاس‌های دانشگاه بود. من هم امروز در مورد پر کردن این فرم‌ها با استفاده از نرم‌افزار خواهم نوشت. نکته قابل توجه اینکه از آنجایی که اغلب دانشجوها و مهاجرین تازه وارد جزو افراد کم درآمد محسوب می‌شوند دولت اغلب قسمتی از مالیات‌هایی را که طی سال گرفته به این افراد پس می‌دهد.  

 

اغلب دانشجوها ۳ فرم ؛درآمد- هزینه؛  T4, T4A , T2202A دارند که هر سه این فرم‌ها را می‌توانند از طریق paws بدست آورند.  

 

فرم T2202A را می‌توانید از طریق Get your tax receipt که واقع در صفحه Academics است بیابید. 

 

برای فرم‌های T4 و T4A باید در صفحه Admin Services روی قسمت My Pay Information کلیک نمایید و در نهایت روی View Tax Information کلیک کنید.  

 

البته فرم‌های T4 و T4A به آدرس محل سکونتتان فرستاده می‌شود (هر بار بعد از عوض کردن محل سکونتتان باید آدرستان را در paws عوض نمایید). اگر در جای دیگری کار می‌کنید فرم‌های دیگری را از طریق پست دریافت خواهید کرد.  

 

اکنون نوبت استفاده از نرم‌افزار است. اداره مالیات کانادا چندین نرم‌افزار آنلاین را معرفی کرده است که به قرار زیر می‌باشند: 

از بین این‌ها من از QuickTax و  WebTax4B استفاده کرده‌ام. Ufile هم جزو سایت‌های معروف در این زمینه است.  اگر درآمد شما از حدی کمتر باشد می‌توانید بصورت رایگان از این نرم‌افزارها استفاده نمایید. برای شروع باید accountی برای خود باز کرده و اطلاعات شخصی مانند نام و  آدرس و SIN را وارد نمایید. سپس وارد مرحله دوم کار شده و صفحاتی برای T4و T4A و T2202A ایجاد نمایید. اگر از هر کدام از این‌ها دو تا داشتید می‌توانید دو صفحه جداگانه ایجاد کنید. بر اساس اعداد داده شده در فرمهایی که از محل کارتان گرفتید صفحه‌های مربوطه را پر کنید.  

 

در نهایت پس از تکمیل فرم‌ها می‌توانید از فایل pdf پرینت گرفته (اگر بار نخستتان باشد این تنها راهتان خواهد بود) و یا اینکه فایل Netfile را download کرده و سپس در وب‌سایت اداره مالیات کانادا upload نمایید. برای استفاده از روش آنلاین حتماْ باید NETFILE access code available داشته باشید. این کد هر ساله به آدرس پستی شما ارسال می‌گردد. در صورت گم کردن این کد می‌توانید به اداره مالیات تلفن زده و یا با داشتن SIN بصورت آنلاین کدتان را بدست آورید.

  

من با اینکه چندین وب‌سایت مختلف را امتحان کرده‌ام با این حال همیشه از آنجایی که داشتن اطلاعات مالیاتی سال‌های قبل مهم است همیشه از یک نرم‌افزار استفاده کرده‌ام.   

 

یک نکته جالب اینکه افرادی که از دانشگاه scholarship‌ داشته باشند پولی را که می‌گیرند جزو درآمد حساب نشده و حتی با داشتن درآمد بالا باز هم مالیات به آنها باز پس گردانده خواهد شد. این برای دانشجویانی که از استاد پول می‌گیرند متفاوت خواهد بود.  

 

به قلم:‌ مریم 

  


همانطور که آقا رئوف گفتند خیلی از این نرم‌افزارها برای دانشجوها گزینه جداگانه‌ای دارند که هم رایگانه و هم اینکه پرکردنشون راحتتره. برای نرم‌افزار Ufile این لینک مختص دانشجوهاست.

نظرات 3 + ارسال نظر
فرنوش سه‌شنبه 11 فروردین‌ماه سال 1388 ساعت 06:31 http://www.ehsasat.com

سلام .فرنوش هستم از وبسایت احساسات دات کام ! اگه عزیزی رو دارین که می خواین صداتونو به گوشش برسونید بیاید سایت ما . در ضمن می تونید به گمشده هاتون از سایت ما پیام بدین . برای وبلاگتون هم ابزار های جدید و بی همتا آماده کردیم . قربان شما - فرنوش

Raouf سه‌شنبه 11 فروردین‌ماه سال 1388 ساعت 09:06

MAryam khanoom , mitoonid in nokteh ro ham ezaafeh konid ke uFile be tamami e Student ha Offer e Free mideh az tarigh ""Canadian student federation.
inham link esh :
http://ufile.ca/home/cfs.asp

ممنون آقا رئوف از پیشنهادتون.

سیمین سه‌شنبه 11 فروردین‌ماه سال 1388 ساعت 12:09

من که هم کاغدی رو پر کردم هم Online. بعد نتایج رو merge کردم فکر کنم به زودی deport بشم در هر صورت!
راستی اینجا خیلی مرتب و منظم شده. ممنون از شما و بهنویس.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد