وبلاگ انجمن دانشجویان ایرانی دانشگاه ساسکاچوان (PSA)

PSA هیچ مسئولیتی در رابطه با صحت مطالب منتشر شده ندارد. psa.usask@gmail.com

وبلاگ انجمن دانشجویان ایرانی دانشگاه ساسکاچوان (PSA)

PSA هیچ مسئولیتی در رابطه با صحت مطالب منتشر شده ندارد. psa.usask@gmail.com

به نام پدر

 دختری که دانشجوی رشته باستان شناسی است است در حین کشف آثار باستانی پایش به روی مینی باقی مانده از دوران جنگ رفته و مصدوم می شود. و این در حالی است که این مین را پدرش روزی که رزمنده بوده با دست های خودش در زمین کاشته است.

 همون‌طور که در پست قبلی نوشته بودیم روز سه‌شنبه ۱۹ دسامبر به مناسبت شب یلدا شب هنر (فیلم +‌ شعر) خواهیم داشت در طبقه همکف ساختمان سوریس هال. برنامه پاتلاک از ساعت ۷:۳۰ شروع خواهد شد و امیدواریم بتویم فیلم رو ساعت ۸ شب شروع کنیم. بعد از اتمام فیلم برای دوستان علاقه‌مند به شعر برنامه شعرخوانی خواهیم داشت.  

 

به قلم: مریم

شب یلدا

یکی دو ماهی است که ساسکاتون سفیدپوش شده و این حس رو می‌ده که ما وسط زمستونیم با این حال جالبه که وقتی تقویم رو چک می‌کنیم می‌بینیم که هنوز چند روزی تا آغاز زمستون داریم. طبق سنت ایرانی اولین شب زمستان شب یلدا یا شب چله نامیده می‌شود. آیین شب یلدا خوردن آجیل مخصوص ، هندوانه، انار و شیرینی و میوه های گوناگون است که همه جنبه نمادی دارند و نشانه برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند. در این شب هم مثل جشن تیرگان، فال گرفتن از کتاب حافظ مرسوم است. حاضران با انتخاب و شکستن گردو از روی پوکی و یا پری آن، آینده گویی می کنند. از طرفی دیگر جشن شب چله، جشن بزرگداشت علم در دوران باستان است. ایرانیان باستان، در 7000 سال پیش، به گاه‌شماری خورشیدی دست پیدا کردند و با تفکر و تامل دریافتند که اولین شب زمستان بلندترین شب سال است.

 

یرانیان باستان، هزاران سال پیش دریافتند که گاه‌شماری بر پایه ماه نمی‌تواند گاه‌شماری درستی باشد. پس به تحقیق درباره حرکت خورشید پرداختند و گاه‌شماری خود را بر پایه آن گذاشتند. آنها حرکت خورشید را در برج‌های آسمان اندازه‌گیری کردند و برای هر برجی نام خاصی گذاشتند. آنها دریافتند هنگامی که برآمدن خورشید با برآمدن برج بره در یک زمان باشد، اول بهار است و روز و شب با هم برابر است. آنها مانند ما می‌توانستند در شب 6 برج را ببینند. از سر شب یکی‌یکی برج‌ها از جلوی چشم‌ها عبور می‌کنند. برج بره سپس برج گاو و ... آنها می‌دانستند 6 برج دیگر که دیده نمی‌شوند در آن سوی زمین هستند و مردمانی در آنسوی زمین 6 برج دیگر را نظاره می‌کنند. آنها دریافتند که اول پاییز و بهار روز و شب برابر و در اول تابستان روز بلندتر از شب است. آنها گاه‌شماری خود را بر اساس چهل روز، چهل روز تقسیم کردند. در فرهنگ ایرانیان عدد چهل مانند عدد شش و دوازده قداست خاصی دارد. واژه‌های «چله نشستن»، «چل چلی» نشانه اهمیت این عدد در میان فرهنگ ایرانی است. آنها در اصل ماه را به چهل روز تقسیم کردند و نه ماه داشتند. اما پس از مدتی این روزها به سی روز تغییر پیدا کرد و ماه سی روزه شد.

به پاس این شب تصمیم گرفتیم روز ۱۹ دسامبر از ساعت ۸ شب برنامه پاتلاک اسنک و شب شعر داشته باشیم. هندوانه و لوازم دیگر از طریق PSA تامین خواهد شد. 

زمان:‌ ۸ شب سه‌شنبه ۱۹ دسامبر

مکان:‌ طبقه همکف ساختمان سوریس هال (۱۰۱- خیابان کامبرلند) 

البته لازم به ذکر است که دوستان ما در مدرسه ایرانی‌ها شنبه شب این هفته ۱۶ دسامبر از ساعت ۶ عصر برنامه شب یلدا خواهند داشت که و امیدواریم همگی دعوت دوستان را در این برنامه ببینیم.  

نام کانادا

 کانادا نامی بومی است که از کلمه kanata به معنی دهکده یا اقامتگاه گرفته شده. در سال ۱۵۳۵ میلادی در منطقه‌ای نزدیک به شهر کبک کنونی بومیان کانادا برای راهنمایی دریانورد فرانسوی Jacques Cartier  به  Stadacona از این کلمه استفاده کردند. Cartier از نام کانادا نه تنها برای نامیدن این روستا بلکه برای نامیدن کل منطقه مربوط به  Donnacona استفاده کرد. از سال ۱۵۴۷ به بعد نقشه‌ها از اسم کانادا برای نامیدن این منطقه و سرزمین‌های اطراف استفاده کردند.

مستعمره فرانسوی کانادا -فرانسه جدید- از رودخانه سنت لورنس تا کرانه‌های شمالی Great Lakes کشیده شده بود. بعدها این منطقه به دو قسمت مستعمره بریتانیا -کانادای شمالی- و کانادای جنوبی (در واقع بالایی و پایینی) تقسیم شد که در نهایت در سال ۱۸۴۱ این سرزمین با نام استان بریتانیایی کانادا متحد شد. بعد از کنفدراسیون سال ۱۸۶۷ به طور رسمی نام کانادا برای قلمرو جدید به ثبت رسد و تا سال ۱۹۵۰ به نام قلمرو کانادا Dominion of Canada نامیده می‌شد.

پس از اینکه کانادا بطور تدریجی استقلال سیاسی خود رو از بریتانیا بدست آورد دولت فدرال بصورت تدریجی از نام کانادا برای مدارک و اسناد دولتی استفاده کرد. در سال ۱۹۸۲ طرحی در مجلس انگلستان به تصویب رسید که تمامی وابستگی‌های سیاسی و قانونی این کشور از کانادا رو گسست. این طرح به نام Canada Act 1982 شناخته می‌شه. در این طرح نام کانادا به عنوان تنها نام قانونی به کار برده شده بود. این موضوع بعد از سال ۱۹۸۲ با تغییر نام تعطیل ملی روز قلمرو Dominion Day به روز کانادا  Canada Day نمود پیدا کرد.

 منبع http://en.wikipedia.org/wiki/Canada#Origin_and_history_of_the_name

 

به قلم:‌ مریم

معرفی یک سریال خوب ایرانی و افراد سرشناس ایرانی

دوست عزیرمون منوچهر یک سریال خوب ایرانی  و یک لینک در ارتباط با افراد سرشناس ایرانی رو معرفی کردند:

Hi buddy

Recently, Iran Tv are showing a nice serial with the name of NARGES which is very advisable and can be seen by this internet address as well. pleas let all student know about it and I guess they can have fun with it. All could be found here.

http://www.begim.com/ZahraMovies/

enjoy it
take care
Manouchehr

Hi buddy
Here is some famous picture from our countrymate who have been great in
worldwide.

http://www.parvaz.net/iranian/iranian.htm

see you