وبلاگ انجمن دانشجویان ایرانی دانشگاه ساسکاچوان (PSA)

PSA هیچ مسئولیتی در رابطه با صحت مطالب منتشر شده ندارد. psa.usask@gmail.com

وبلاگ انجمن دانشجویان ایرانی دانشگاه ساسکاچوان (PSA)

PSA هیچ مسئولیتی در رابطه با صحت مطالب منتشر شده ندارد. psa.usask@gmail.com

سال نو مبارک

یا مقلب القلوب والابصار

یا مدبر الیل و النهار

یا محول الحول والاحوال

حوّل حالنا الی احسن الحال

    

 برآمد باد صبح و بوی نوروز              به  کام دوستان و بخت پیروز

مبارک بادت این سال وهمه سال       مبارک بادت این روز وهمه روز

چهارشنبه سوری

  ایرانیان آخرین سه شنبه سال خورشیدی را با بر افروختن آتش و پریدن از روی آن به استقبال نوروز می روند.

 

چهارشنبه سوری، یک جشن بهاری است که پیش از رسیدن نوروز برگزار می شود.


 

 مراسم ویژه آن در شب چهارشنبه صورت می گیرد برای مراسم در گوشه و کنار کوی و برزن نیز بچه ها آتش های بزرگ می افروزند و از روی آن می پرند و ترانه (سرخی تو از من ، زردی من از تو ) می خوانند.

 

 

ظاهرا مراسم چهارشنبه سوری برگرفته از آئینهای کهن ایرانیان است که همچنان در میان آنها و با اشکال دیگر در میان باقی بازماندگان اقوام آریائی رواج دارد.

اما دکتر کورش نیکنام موبد زرتشتی و پژوهشگر در آداب و سنن ایران باستان، عقیده دارد که چهارشنبه سوری هیچ ارتباطی با ایران باستان و زرتشتیان ندارد و شکل گیری این مراسم را پس از حمله اعراب به ایران می داند.

 

 

در ایران باستان هفت روز هفته نداشتیم.در ایران کهن هر یک از سی روز ماه، نامی ویژه دارد، که نام فرشتگان است. شنبه و یکشنبه و... بعد از تسلط اعراب به فرهنگ ایران وارد شد. بنابراین اینکه ما شب چهارشنبه ای را جشن بگیریم( چون چهارشنبه در فرهنگ عرب روز نحس هفته بوده ) خودش گویای این هست که چهارشنبه سوری بعد از اسلام در ایران مرسوم شد."

 

"برای ما سال ۳۶۰ روز بوده با ۵ روز اضافه ( یا هر چهار سال ۶ روز اضافه ). ما در این پنج روز آتش روشن می کردیم تا روح نیاکانمان را به خانه هایمان دعوت کنیم."

 

"بنابراین، این آتش چهارشنبه سوری بازمانده آن آتش افروزی ۵ روز آخر سال در ایران باستان است و زرتشتیان به احتمال زیاد برای اینکه این سنت از بین نرود، نحسی چهارشنبه را بهانه کردند و این جشن را با اعتقاد اعراب منطبق کردند و شد چهارشنبه سوری."

بخش کردن ماه به چهار هفته در ایران ،پس از ظهور اسلام است و شنبه و یک شنبه و دوشنبه و ........نامیدن روز های هفته از زمان رواج آن. شنبه واژه ای سامی و درآمده به زبان فارسی و در اصل "شنبد" بوده است.

 

منبع:‌http://www.koodakan.org/monasebat/4shanbeh.htm

 

همراه با دیگر هموطنانمون در سراسر گیتی تصمیم گرفتیم آخرین چهارشنبه سال رو در کنار همدیگر جشن بگیریم. بنابرین روز سه‌شنبه ۱۳ مارچ از ساعت ۶-۸ شب در پارک ماواسین گرد هم خواهیم آمد. در ضمن با توجه به پیشنهاد دوستان جهت صرف شام به یکی از رستوران‌های شهر خواهیم رفت. با توجه به سنت دیرینه PSA آجیل چهارشنبه‌سوری رو فراهم خواهد کرد. شما هم می‌توانید با یک فلاسک چای گرمی بیشتری به محفل دوستانه بدهید.

 

زمان: ۶-۸ عصر سه‌شنبه ۱۳ مارچ

مکان:‌ ماواسین پارک

 

 

مردم در این روز برای دفع شر و بلا و برآورده شدن آرزوهایشان مراسمی را برگزار می کنند که ریشه اش به قرن ها پیش باز می گردد.

عروسی به سبک ایرانی

 

 

این فیلم داستان یک توریست آمریکایی است که عاشق یک دختر زیبا روی ایرانی شده است. اما پدر دختر که فردی متعصب و ضد آمریکا میباشد با این ازدواج مخالف است و خلاصه مادر دختر و دایی باید کمک کنند تا این زوج عاشق بهم برسند. 

مکان:‌ طبقه ۱۴ ساختمان سیگرویلر (Seager Wheeler)

زمان: ساعت ۷:۴۵ شنبه ۱۰ مارچ

 

جشن عید نوروز

 

همون‌طور که در پوستر بالا مشاعده می‌کنید امسال دوستان عزیزمون در مدرسه ایرانی‌ها روز ۲۴ مارچ به مناسب عید نوروز جشنی رو تدارک دیدن. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تلفن‌هایی که در بالا آمده تماس بگیرید. با آرزوی داشتن لحظات به یاد ماندنی در کنار همدیگر.

 

سالگرد تاسیس Open Door Society

از طریق خانم هایده امیرزاده مطلع شدیم که روز ۲۱ مارچ مصادف با اول نوروز open door society بیست‌ و پنجمین سالگرد تاسیس‌اش رو جشن می‌گیره. متن کامل نامه به قرار زیر است.

 

March 5, 2007

Dear: Friends

“Saskatoon Open Door Society

25 years of welcoming immigrants and refugees”

Your invitation to our anniversary celebration dinner

March 21, 2007

On behalf of the Board of Directors of the Saskatoon Open Door Society Inc. we are pleased to invite you to our 25th Anniversary Celebration Dinner.

The Saskatoon Open Door Society was established about 25 years ago as a center to welcome and assist refugees and immigrants to become informed and effective participants in Canadian society and to involve the Saskatoon community in their hospitable reception and just acceptance. In the spirit of celebrating community and cultural diversity, we would like to invite you to be part of this celebration. This is a celebration for the whole family.

Details of the celebration are as follows:

Date:                Wednesday, March 21, 2007

Time:               Cocktails; 6:00 p.m. – 7:00 p.m.

                        International Dinner and entertainment: 7:00 p.m. – 9:00 p.m.

Location:         Western Development Museum (2610 Lorne Avenue South, Saskatoon)

Tickets:            $30.00 individual; table of 8 is $240.00

RSVP:              Sandra Friesen @ Phone 306-653-4464 Fax: (306) 653-4404

Contact:           supervisor.hradmin@sods.sk.ca

Table assignment will be based on receipt of payment, so we encourage you to get your ticket order and payment in as soon as possible.

We are looking forward to your joining us on this very special night.

Haidah Amirzadeh

President of the Board

 

 Amirzadeh LAW
304-220 3rd Ave South
Saskatoon, SK
S7K 1M1

Phone: (306) 978 6633
Fax:     (306) 374 6633
Cell:     (306) 220 6633

نمایشگاه واحه

نمایشگاه

 Oasis: Civilizations of the Desert یا: واحه‌ها(آبادی‌ها): تمد‌ن‌های  بیابان

 که شامل هدایای عتیقه خانواده ناصر (ایرانین؟ من نمی‌شناسم، شما می‌شناسید؟ شاید هم عرب باشن.) درباره تمدنهای خاورمیانه‌ایه در موزه عتیقه (َAntique Museum)‌ دانشگاه (اتاق ۱۱۶ ساختمان کالج)  در حال برگزاریه. پوستر نمایشگاه که عکس مجسمه دیواری معروف سرباز هخامنشی رو به همراه داره، میگه که از ایران هم چیزایی توش پیدا میشه.  

 

به قلم:‌ مهرداد